Iedere school heeft een ondersteuningsteam. Ontvangt u een uitnodiging van school voor een overleg met het ondersteuningsteam, dan betekent dit dat de school zorgen heeft over het functioneren van uw kind op school. Gesprekken en afspraken van bijvoorbeeld de mentor met u en uw kind hebben nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Het ondersteuningsteam wil daarom de zorgen uitgebreider met u en uw kind bespreken, om met elkaar tot de beste aanpak en ondersteuning voor uw kind te komen.
Bij een gesprek met het ondersteuningsteam zijn de volgende mensen aanwezig:
- vanuit school: de zorgcoördinator en eventueel de mentor;
- de onderwijsondersteuningsspecialist (oos) vanuit het Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord;
- de jeugdprofessional op school (vanuit het wijkteam).
In overleg kunnen ook andere specialisten zoals een leerplichtambtenaar, politie, hulpverlening of jeugdgezondheidszorg aansluiten. Ouder(s) en leerling worden altijd betrokken en uitgenodigd voor een overleg van het ondersteuningsteam.
Wat wordt er besproken in een ondersteuningsteam?
Het team bespreekt de hulpvragen en/of ondersteuningsvragen van de school, van de ouder(s) en van de leerling. U ontvangt bij de uitnodiging een ondersteuningsteam-formulier waarop u kunt lezen wat de vraag van school is. Op dit formulier kunt u uw eigen vragen schrijven, zodat alle betrokkenen met dezelfde informatie het gesprek ingaan.
Wat gebeurt er na een overleg met het ondersteuningsteam?
Na het gesprek met het ondersteuningsteam kan besloten worden dat ouder(s) en de school weer verder kunnen met hernieuwde afspraken. Ook kan besloten worden dat de jeugdprofessional gesprekken gaat voeren met ouder(s) en /of leerling. Of er wordt besloten dat de onderwijsondersteuningsspecialist van het Samenwerkingsverband een kort advies traject (KAT) opstart. Dit betekent dat de onderwijsondersteuningsbehoeften van uw kind in kaart worden gebracht om te bepalen wat uw kind aan ondersteuning op school nodig heeft. De onderwijsondersteuningsspecialist verzamelt informatie. Na enige tijd volgt een nieuw gesprek met het ondersteuningsteam om de onderwijsondersteuningsbehoeften van uw kind te bespreken en om afspraken te maken, hoe de ondersteuning kan worden vormgegeven en wie de ondersteuning gaat uitvoeren.
Soms wordt er een OPP opgesteld: een ontwikkelingsperspectiefplan. Hierin wordt de aanpak en de ondersteuning in de klas en soms ook buiten de klas beschreven en welk resultaat van die ondersteuning verwacht wordt. Hier vindt u een leeg voorbeeld van een OPP zoals het in ons samenwerkingsverband gebruikt wordt.
ONDERSTEUNINGSTEAM FORMULIER
De school (via de mentor of een teamleider) heeft contact met u over het voornemen een ondersteuningsteam-gesprek te organiseren. Ze bespreken de hulpvraag vanuit school en vragen aan u en uw kind om ook een hulpvraag voor het gesprek te formuleren. Daarna sturen ze u voorafgaand aan het gesprek een OT-formulier met gegevens over uw kind voor de bespreking in het ondersteuningsteam. Zo kunt u zich goed voorbereiden op dit gesprek.