Bovenschoolse voorziening InZicht
Wat is een bovenschoolse voorziening?
Volgens de wet op passend onderwijs (artikel 7a, lid 10a) mag een samenwerkingsverband in het voortgezet onderwijs een bovenschoolse voorziening starten. Dit is een plek waar leerlingen tijdelijk naartoe kunnen als het op hun eigen school niet goed gaat.
In het samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord is besloten dat zo’n voorziening nodig is. Sommige leerlingen redden het tijdelijk niet op hun school. Voor deze leerlingen is er nu de bovenschoolse voorziening InZicht in Schiedam. InZicht heeft plek voor 40 leerlingen. Gedurende het schooljaar kunnen meerdere leerlingen gebruik maken van zo’n plek.
Doel van InZicht
Het doel van InZicht is om leerlingen tijdelijk te begeleiden. Zo kunnen ze daarna weer naar een
passende school terug. Ook wil InZicht voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten of naar het
speciaal onderwijs gaan als dat niet nodig is.
Voor wie is InZicht bedoeld?
Een leerling kan naar InZicht als:
- de leerling staat (of komt) ingeschreven op een school binnen het samenwerkingsverband;
- de ondersteuning op school niet genoeg is;
- tijdelijk geen passende plek is op een gewone of speciale school;
- een verblijf bij InZicht kan helpen om te bepalen welke hulp of school het beste past;
- ouders, leerling en school samen hebben gekeken wat de problemen zijn;
- uit het ontwikkelingsperspectief (OPP) blijkt dat InZicht een goede volgende stap is;
- er duidelijke doelen zijn voor het verblijf bij InZicht;
- er een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) is van de deskundigencommissie van het samenwerkingsverband.
Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Voor iedere leerling bij InZicht is een ontwikkelingsperspectief verplicht. Dat is een plan dat wordt
gemaakt door de school van inschrijving. In dit plan staat:
- wat de leerling nodig heeft;
- wat het doel is (bijvoorbeeld terugkeer naar school);
- hoelang de leerling bij InZicht blijft;
- of de leerling het hele of een deel van het lesprogramma volgt.
Er is regelmatig overleg tussen InZicht, de leerling, ouders, de school en andere betrokken hulp. Samen
kijken zij of het nodig is om het plan aan te passen en wanneer de leerling weer terug kan naar school.
Als het nodig is, kan het verblijf bij InZicht worden verlengd.
Doelen
Voor de school:
- De school krijgt tijd en ruimte om de situatie op school te verbeteren.
- De school leert hoe zij beter met de leerling kunnen omgaan.
- De school krijgt duidelijkheid over wat de leerling nodig heeft.
Voor de leerling:
- De leerling komt tot rust en komt uit de negatieve spiraal.
- De leerling krijgt een nieuwe kans om onderwijs te volgen.
- De leerling ontdekt weer motivatie en toekomstmogelijkheden.
- Er wordt gewerkt aan gedrag, leerhouding en herstel van relaties.
- De leerling blijft niet langer dan nodig bij InZicht.
- De leerling moet willen werken aan zichzelf en zijn toekomst.
- Het doel is dat de leerling een plek vindt waar hij of zij zich goed kan ontwikkelen.
Werkwijze en organisatie bij InZicht
- De leerling blijft ingeschreven op zijn eigen school. Daar heeft hij of zij ook een mentor of contactpersoon.
- InZicht biedt voldoende lesuren. Soms is een aangepast rooster nodig. Dit gebeurt in overleg met ouders en leerplicht.
- Leerlingen volgen gedragstrainingen. De ART-training zit standaard in het programma.
- De leerling krijgt vaste docenten bij InZicht. Deze docenten hebben contact met ouders, school en andere hulpverleners.
- Elke week maakt de leerling een planning met zijn docent. Samen kijken ze terug op de doelen.
- Na het verblijf bij InZicht gaat de leerling idealiter terug naar zijn eigen school, of naar een andere passende school. Als nodig wordt een nieuwe TLV aangevraagd voor speciaal onderwijs.
- InZicht zorgt voor nazorg: de docent van InZicht blijft nog vier weken betrokken om de overgang naar school goed te laten verlopen. Daarna neemt de ondersteuningsspecialist van de school het over als dat nodig is.
- InZicht werkt samen met veel partners: scholen (VO en VSO), leerplicht, CJG, wijkteams, jeugdhulp, politie en andere organisaties.
Hoe meld je een leerling aan?
De scholen in onze regio kunnen een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen voor InZicht. Dit gebeurt via het systeem Onderwijs Transparant.
Als de TLV is goedgekeurd, krijgen ouders en de school deze toegestuurd.
Alle leerlingen die een TLV voor InZicht hebben gekregen, worden automatisch doorgegeven aan het team van InZicht via het systeem Onderwijs Transparant.
Daarna neemt InZicht contact op met de ouders, de leerling en de school om een kennismakingsgesprek te plannen.
Downloads
Algemene informatie
Het Samenwerkingsverband NWN ondersteunt scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs in Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Maasland bij de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.
Ouder Plus Jeugdsteunpunt
Informatie voor ouders en leerlingen over het samenwerkingsverband, passend onderwijs en onze scholen
Informatie voor professionals
Informatie voor professionals uit het onderwijs over het samenwerkingsverband, passend onderwijs en aanvraagprocedures.